Počet položek: 0 0,- Kč

Jak vybrat a zapojit zesilovač do auta

Výběr vhodného autozesilovače je začátek instalace autohifi

Před výběrem zesilovače je důležité se rozhodnout k čemu bude zesilovač využitý. Zde je pár bodů pro výběr zesilovače:

Určení počtu kanálů autozesilovače

V dnešní době se na trhu nabízejí zesilovače jednokanálové, dvoukanálové, čtyřkanálové, pětikanálové a šestikanálové od mnoha výrobců.

Zesilovače s jedním kanálem – MONOBLOKY – jsou určené k napájení subwooferů. Tyto zesilovače mají nižší frekvenční rozsah, regulaci intenzity basového zvuku, subsonic filter a některé jsou opatřeny dálkovým ovládáním pro rychlé stažení a úpravu hlasitosti výstupu zesilovače. Na tyto zesilovače lze zapojit i více subwooferů. Umožňuje to impedance až do 1 Ohmu.

Vícekanálové zesilovače. U těchto zesilovačů je přepínač propustí.

LPF – Low Pass filter – dolní propust – spodní frekvenční pásmo používané pro připojení subwooferu 80 – 100 Hz

HPF – High Pass filter – horní propust – vyšší frekvenční pásmo používané pro výškové reproduktory - nad 3 kHz

FULL – celé pásmo – určené pro připojení několikapásmových reproduktorů

Zesilovače se dvěma kanály se používají převážně k napájení reproduktorů Obr.1. Lze také zapojit kanály do mustku pro vyšší výkon pro subwoofer Obr.2.

Obr.1Zapojení reproduktorů na stereo zesilovač se 2 kanály  Obr.2Zapojení reproduktoru mód mono na 2 kanálový zesilovač

Zesilovače se čtyřmi kanály se používají k napájení reproduktorů Obr.3, ale lze také zapojit dva reproduktory a subwoofer – v mustku - pouze na 4 Ohm Obr.4, nebo zapojit pouze 2 reproduktory v mustku Obr.5

Obr.3Zesilovač do auta 4 kanály  Obr.4Zesilovač do auta 4 kanály zapojení jako 3 kanál

Obr.5Zesilovač do auta 4 kanály zapojení jako 2 kanál

U pětikanálového zesilovače jsou čtyři kanály na reproduktory a pátý kanál určen pro připojení subwooferu a má vlastnosti monobloku.

Zapojení reproduktorů na zesilovač s 5 kanály

 

Podle výkonu zesilovače

Je dobré vybírat zesilovač úměrně k výkonu reproduktorů, které bude napájet. Výkon zesilovače by měl být okolo 75% zatížitelnosti reproduktoru - je-li zatížitelnost reproduktoru 60W RMS zvolíme zesilovač s výkonem 45 W RMS. U subwooferu se doporučuje mít výkon zesilovače vyšší o 15 – 20 % - při zatížitelnosti subwooferu 600 W RMS zvolíme zesilovač s výkonem okolo 720 W RMS.

 

Podle parametrů zesilovače

  • Výkon MAX – špičkový – maximální – výkon,který je schopen zesilovač vyvinout na velmi krátkou dobu cca 2s. Pro výběr zesilovače je to nepodstatný údaj.
  • Výkon RMS – sinusový – nominální – je výkon, který zesilovač produkuje po celou dobu zapojení.
  • Druh zesilovače – Analog – účinnost je cca 60-80% a Digital – účinnost je 99% a mají nižší spotřebu
  • Frekvenční rozsah - Schopnost zesilovače reprodukovat signál od nejnižšího kmitočtu po nejvyšší. Je-li frekvenční rozsah větší je zvuk podán věrněji a detailněji
  • Odstup signál/šum - rozdíl úrovní nejsilnějšího signálu přenášeného bez limitace a hladiny šumu v poměrových jednotkách dB. Hodnota u vyšší řady zesilovače by měla být alespoň 100dB v pásmu 20 Hz - 20 kHz.
  • Harmonické zkreslení - změna křivky výstupního signálu oproti vstupnímu. Napájecí napětí – výrobce udává výkony při určitém napětí. Dojde-li k poklesu napětí sníží se výkon zesilovače
  • Rozsah dolní propusti LPF – Low Pass filter – nastavení hodnoty horní hranice frekvence. Používá se pro subwoofery, aby nedošlo k jejich poškození vysokou frekvencí
  • Rozsah horní propusti HPF – High Pass filter – nastavení hodnoty spodní hranice frekvence. Používá se pro středobasové reproduktory, aby nedošlo k přetížení nízkou frekvencí
  • Rozsah vstupů RCA – nastavení vstupní citlivosti zesilovače pro dosažení maximální čistoty a síly zvuku
  • Minimální impedance - Impedance vyjadřuje odpor. Impedance musí být stejná nebo vyšší než je údaj uvedený na zesilovači. Příklad: 2 Ohmový reproduktor nelze připojit na zesilovač, který je stabilní pouze do 4 Ohmů! 4 Ohmový reproduktor lze bez problémů použít na zesilovač, který je stabilní do 2 Ohmů. 

Chcete si v autě instalovat zesilovač? Zde je jednoduchý návod na zapojení autozesilovače

 Při zapojení zesilovače do auta je nutné zapojení napájecího kabelu k baterii.Zemnící kabel by měl být co nejkratší a připojen na kovovou část vozidla zbavenou barvy a laku.Průřez kabelů závisí na výkonu zesilovače.Zde je orientační tabulka.

 

Výkon MAX zesilovače Průřez napájecího kabelu Průřez zemnícího kabelu Průřez kabelu REMOTE
do 500 W 10 mm2 10 mm2 1 mm2
do 1000 W 10 - 16 mm2 10 - 16 mm2 1 mm2
do 1500 W 16 - 20 mm2 16 - 20 mm2 1,5 mm2
nad 1500 W 20 - 35 mm2 20 - 35 mm2 2 mm2

Údaje uvedené v tabulce jsou pouze orientační.

Nejste-li si jisti s výkonem zesilovače volte raději větší průřez kabelu.Při vyšších výkonech by mohl být slabý kabel nadměrně zahříván.
V našem e-shopu nabízíme kabelové sady s doporučeným zatížením.Nabídka ZDE.
Pro vyrovnání napětí k zesilovači můžete použít kapacitor.
K propojení zesilovače a reproduktorů se doporučuje minimálně 2 x 1,5mm2 a na subwoofer 2 x 4 mm2.

Čím silnější kabel - tím jsou menší ztráty.

 Základní popis autozesilovače

 MODE - přepínač na přepnutí módu autozesilovače

STEREO - na připojení reproduktorů - stereo signál

MONO - na připojení subwooferu - lepší zvuk

FILTER nebo X OVER - přepínání výhybky autozesilovače

FULL - zesilovač propustí celou frekvenci - doladí potenciometrem LPF a HPF - vhodné pro univerzální reproduktory

HPF - zesilovač propustí pouze vyšší frekvenci - doladí potenciometrem HPF - vhodné pro střed a výškové reproduktory

LPF - zesilovač propustí pouze nízkou frekvenci - doladí se potenciometrem LPF - vhodné pro subwoofer

Typy autozesilovačů

Mono - Vstup cinch pro jeden nebo dva kanály. Výstup pouze pro subwoofer. Počet subwooferů je dle impedance.

2 kanál - Vstup cinch pro dva kanály. Výstup pro dva reproduktory, nebo v můstku pro jeden subwoofer.

4 kanál - Vstup cinch pro čtyři kanály. Výstup pro čtyři reproduktory, v můstku pro dva subwoofery nebo silné repro

5 kanál - Vstup pro pět kanálů. Výstup pro čtyři reproduktory a jeden subwoofer

Zapojení autozesilovače:

1 - GND - Uzemnění zesilovače na kostru auta, nebo minusový pól baterie

2 - REM - Připojení spínaného napětí 12V z autorádia - sepne se po zapnutí autorádia

3 - +12V - zde zapojte napájecí kabel dostatečného průřezu na plusový pól baterie. Do 15 cm od baterie na tento kabel naistalujte pojistkové pouzdro s pojistkou.

4 - Pojistka 

5 - LINE INPUT - LINKOVÝ VSTUP - zde připojte kabel cinch od autorádia. 1 cinch je 1 kanál - červená barva pravý a bílá barva levý

6 -  LINE OUTPUT - LINKOVÝ VÝSTUP - zde můžete připojit kabel cinch se signálem pro další zesilovač

7 - Výstup na reproduktor - plusový pól pravý reproduktor

8 -  Výstup na reproduktor - minusový pól pravý reproduktor

9 - Výstup na reproduktor - plusový pól levý reproduktor

10 -  Výstup na reproduktor - minusový pól levý reproduktor

Pro další informace pro výběr zesilovače nás můžete kontaktovat : info@autoradiahifi.cz

Potřebujete poradit ? Jak vybrat a zapojit zesilovač do auta

Vaše jméno, příjmení, firma
Váš email
Váš telefon
Váš dotaz
     Více informací




Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.   O nákupu